خانه

کسب و کار

آموزش

ویدئو

نقد و بررسی

مگامگ من

سبد خرید

  • رزومه من
  • سایت سند ایران
  • آثار مکتوب
    • کتاب ها
    • مقالات
    • مصاحبه ها
  • یادداشت ها
  • پادکست ها
  • فروشگاه

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

سبد خرید خالی می باشد

خانه

کسب و کار

آموزش

ویدئو

نقد و بررسی

مگامگ من

سبد خرید

  • رزومه من
  • سایت سند ایران
  • آثار مکتوب
    • کتاب ها
    • مقالات
    • مصاحبه ها
  • یادداشت ها
  • پادکست ها
  • فروشگاه

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

سبد خرید خالی می باشد

خانه > قانون اساسی مشروطه | به روایت مسعود کوهستانی نژاد - سایت رسمی مسعود کوهستانی نژاد

  

قانون اساسی مشروطه | به روایت مسعود کوهستانی نژاد

۳ دی ۱۴۰۳

1

68بازدید

مدیر سایت

قانون اساسی مشروطه | به روایت مسعود کوهستانی نژاد
قانون اساسی مشروطه | به روایت مسعود کوهستانی نژاد
مدیر سایت

توسط

مدیر سایت

1 دیدگاه

۳ دی ۱۴۰۳

این متن، برگردانی از یک فایل صوتی و بخشی از پادکست «قانون اساسی مشروطه و عملکرد آن در میان دو انقلاب» است که توسط مسعود کوهستانی نژاد روایت شده است. هدف از این برگردان، فراهم کردن نسخه‌ای نوشتاری برای آن دسته از مخاطبانی است که ترجیح می‌دهند مطالب را به صورت مکتوب مطالعه کنند یا به دلایلی امکان شنیدن پادکست های تاریخ معاصر ایران را ندارند. امیدواریم این نسخه مکتوب نیز همچون نسخه صوتی، مورد توجه شما قرار گیرد.

فایل صوتی رایگان قانون اساسی مشروطه و عملکرد آن در میان دو انقلاب

درود بر مخاطبان گرامی، اینجانب مسعود کوهستانی‌نژاد، در این بخش از پادکست‌های «بزنگاه‌های تاریخ معاصر ایران»، به بررسی عملکرد قانون اساسی مشروطه از زمان تصویب تا سال ۱۳۵۷ و عملاً لغو آن می‌پردازم. در این بررسی، تلاش می‌شود میزان توجه به قانون اساسی به‌عنوان مهم‌ترین سند قانونی کشور و مبنای تنظیم روابط میان دولت، سلطنت و مردم مورد تحلیل قرار گیرد. پرسش‌های کلیدی در این بررسی عبارت‌اند از: آیا اصول قانون اساسی به‌طور کامل اجرا شد؟ یا بخش‌هایی از آن اجرا و بخش‌هایی مغفول ماند؟

پیش از ورود به بحث اصلی، لازم است قانون اساسی مشروطه را معرفی کرده و اهمیت آن را توضیح دهیم. این قانون، نه‌تنها به‌عنوان متنی حقوقی، بلکه به‌عنوان الگویی تأثیرگذار در قانون‌ نویسی و شیوه اداره کشور در فاصله میان انقلاب مشروطه و انقلاب ۱۳۵۷، اهمیت بسزایی دارد.

معرفی قانون اساسی مشروطه

قانون اساسی مشروطه از دو بخش تشکیل شده است: قانون اساسی و متمم قانون اساسی. این دو بخش در مجموع، چارچوب قانونی مشروطیت را تشکیل می‌دهند.

پس از صدور فرمان مشروطیت در ۱۴ جمادی‌ الآخر ۱۳۲۴ قمری (۱۲۸۵ شمسی)، انتخابات برگزار شد و نمایندگان تهران و شهرستان‌ها انتخاب شدند. این نمایندگان نخستین دوره مجلس شورای ملی را تشکیل دادند که به نوعی مجلس مؤسسان نیز محسوب می‌شد. این مجلس، نخستین قانون اساسی ایران را به تصویب رساند؛ رویدادی که در تاریخ مشروطیت ایران بی‌نظیر بود.

قانون اساسی اولیه که در سال ۱۲۸۵ شمسی به تصویب رسید، شامل ۵۱ اصل بود و عنوان رسمی آن نظام‌ نامه اساسی یا قانون اساسی بود. این متن، بیشتر به مسائل مربوط به مجلس شورای ملی و مجلس سنا اختصاص داشت و نحوه انتخاب نمایندگان و سناتورها، وظایف و اختیارات آن‌ها، و شرایط رسمیت یافتن جلسات این دو مجلس را مشخص می‌کرد. این قانون در پاییز همان سال به امضای مظفر الدین‌ شاه، محمد علی‌ شاه و صدر اعظم وقت رسید.

پیشینه تاریخی و نگاه به قانون‌ گذاری

نگاه به قانون‌ گذاری و وجود مجلس، پیش از تصویب قانون اساسی مشروطه، در ایران سابقه داشت. از زمان ناصر الدین‌ شاه، نهادی به نام «دارالشورای کبری» وجود داشت که به امور مشورتی و نظارتی می‌پرداخت. این پیشینه، نشان‌دهنده آن است که جامعه و ساختار حکمرانی ایران، پیش‌تر با مفاهیم مربوط به مجلس قانون‌گذاری آشنا بوده است.

در تدوین قانون اساسی مشروطه نیز این سنت ادامه یافت و بر نقش دو مجلس (مجلس شورای ملی و مجلس سنا) تأکید شد. این قانون تلاش داشت تا جایگاه این نهادها و نحوه عملکرد آن‌ها را با جزئیات مشخص کند.

متمم قانون اساسی مشروطه

پس از صدور فرمان مشروطیت، تغییر مهمی در ترکیب مجالس ایران ایجاد شد. پیش از مشروطیت، اعضای «دارالشورای کبری» توسط شاه انتخاب می‌شدند، اما پس از فرمان مشروطیت، نمایندگان مجلس شورای ملی با رأی مردم انتخاب شدند. این تغییر، نقطه عطفی در نظام قانون‌ گذاری ایران بود، زیرا تصمیم‌گیری درباره قوانین از انحصار شاه خارج شد و به نمایندگان منتخب مردم واگذار شد.

قانون اساسی مشروطه چند اصل داشت؟

با این حال، قانون اساسی اولیه که شامل ۵۱ اصل بود و در سال ۱۲۸۵ شمسی به تصویب رسید، دارای نواقصی بود. این قانون عمدتاً به شرح وظایف و اختیارات دو مجلس (مجلس شورای ملی و مجلس سنا) می‌پرداخت و چارچوب کلی مناسبات میان نهادهای حکومتی، حقوق مردم، و وظایف سایر قوا را روشن نمی‌کرد. بنابراین ضرورت تدوین متمم قانون اساسی برای رفع اشکالات قانون اساسی مشروطه مشخص شد.

متمم قانون اساسی مشروطه

متمم قانون اساسی یعنی چه و علت تدوین متمم قانون اساسی مشروطه چه بود؟

پس از مدت کوتاهی از آغاز فعالیت مجلس، نمایندگان دریافتند که قانون اساسی اولیه نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد. نبود تعریف دقیق از اختیارات شاه، نمایندگان مجلس و سایر نهادهای حکومتی باعث شد که کارکرد مجلس با مشکلات جدی مواجه شود. بنابراین، نمایندگان دوره اول مجلس شورای ملی تصمیم گرفتند متنی مکمل برای قانون اساسی تدوین کنند که بعدها با عنوان متمم قانون اساسی شناخته شد.

این متن شامل ۱۰۷ اصل بود و در ۲۹ شعبان ۱۳۲۵ قمری (تابستان ۱۲۸۶ شمسی) به تصویب رسید. بدین ترتیب، قانون اساسی مشروطیت شامل دو بخش شد:

  1. قانون اساسی اولیه: ۵۱ اصل که نحوه تشکیل و عملکرد مجلسین را مشخص می‌کرد.
  2. متمم قانون اساسی: ۱۰۷ اصل که به تنظیم مناسبات قوای حکومتی، حقوق ملت، و سایر مسائل اساسی پرداخت.

ویژگی های قانون اساسی مشروطه و متمم قانون اساسی مشروطه

متمم قانون اساسی مشروطه به چند بخش اصلی تقسیم می‌شود:

۱. کلیات

  • اصل اول متمم قانونی اساسی مشروطه: مذهب رسمی کشور را اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری اعلام کرد.
  • اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه: با پیشنهاد شیخ فضل‌ الله نوری تصویب شد و بر اساس آن، هیئتی از علمای طراز اول موظف شدند مصوبات مجلس را با اصول مذهبی تطبیق دهند. این اصل، شباهت زیادی به مفهوم شورای نگهبان در قوانین بعدی ایران دارد. به این اصل اصل طراز قانون اساسی مشروطه نیز اطلاق می شود.

۲. حقوق ملت ایران

در این بخش، حقوق اساسی مردم، از جمله آزادی‌های فردی، حق مالکیت، آزادی بیان و امنیت قضایی، به‌صراحت مورد تأکید قرار گرفت.

۳. قوای حکومتی

  • قوه مقننه: این بخش به تنظیم اختیارات و وظایف نمایندگان مجلسین و چارچوب قانون‌ گذاری پرداخت.
  • قوه مجریه: اختیارات هیئت دولت، وزرا، و مقام نخست‌ وزیر (صدر اعظم یا رئیس‌الوزرا) در این بخش مشخص شد.
  • قوه قضاییه: با عنوان «اقتدارات محاکمات» به اختیارات و وظایف دادگاه‌ ها و قوه قضاییه پرداخته شد.

۴. انجمن‌های ایالتی و ولایتی

این بخش به رسمیت شناختن انجمن‌ های ایالتی و ولایتی پرداخت و شرایط تشکیل و اختیارات آن‌ها را تعیین کرد. برای اطلاع از این بخش می توانید به پادکست انجمن های ایالتی و ولایتی از اینجانب مراجعه نمایید.

۵. مسائل مالی و اقتصادی

در این بخش، به تنظیم قوانین مرتبط با بودجه، مالیات و امور مالی کشور پرداخته شد.

۶. نیروهای نظامی و قشون

بخش پایانی متمم قانون اساسی، به وضعیت نیروهای نظامی و قشون کشور اختصاص یافت و حدود اختیارات آن‌ها مشخص شد.

اصول قانون اساسی مشروطه

اصل هفتم متمم قانون اساسی مشروطه و محدودیت‌های عملی آن

بر اساس اصل هفتم متمم قانون اساسی، قانون اساسی به عنوان اساس مشروطیت غیرقابل تعطیل و تغییر تلقی می‌شد. این اصل صراحت داشت که هیچ نهاد یا دولتی نمی‌تواند از اجرای اصول قانون اساسی، از جمله مواردی مانند تشکیل مجلس سنا، انجمن‌های ایالتی و ولایتی، و دیگر الزامات آن سر باز بزند. این به معنای الزام‌آور بودن تمامی مفاد قانون اساسی بود.

اما در عمل، این اصل بارها و بارها به اشکال مختلف نقض شد. دولت‌ها و نهادهای حاکم، با توجیهات و ترفندهای گوناگون، اصولی از قانون اساسی را نادیده گرفتند یا اجرا نکردند. مثلاً، تشکیل انجمن‌ های ایالتی و ولایتی که جزء اصول قانون اساسی بود، در بسیاری از دوره‌ها به‌طور کامل اجرا نشد. همچنین، اصل دوم متمم قانون اساسی که به تشکیل هیئتی از علمای طراز اول برای نظارت بر مصوبات مجلس اشاره داشت، در عمل مورد غفلت قرار گرفت.

حقوق ملت در متمم قانون اساسی مشروطه

بخش دوم متمم قانون اساسی به حقوق ملت ایران اختصاص داشت. این بخش اصول مهمی را برای تأمین حقوق اساسی مردم وضع کرده بود.

برابری در برابر قانون

اصل هشتم بیان می‌کرد:
“اهالی مملکت ایران در مقابل قانون دولتی متساوی الحقوق خواهند بود.”
اما این اصل به صراحت به تساوی حقوق افراد فارغ از جنسیت، مذهب، و طبقه اجتماعی اشاره نمی‌کرد. مفهوم “در مقابل قانون دولتی” نشان می‌دهد که برابری تنها در چارچوب قوانین دولتی اعمال می‌شد، نه در تمامی جنبه‌های زندگی اجتماعی و سیاسی.

این تفکیک در دوره‌های بعدی زمینه‌ساز بحث‌های بسیاری شد. برای مثال، زنان در بسیاری از حقوق سیاسی و اجتماعی، از جمله حق رأی، به حاشیه رانده شدند، در حالی که برخی گروه‌های سیاسی و اجتماعی تلاش می‌کردند این محدودیت‌ها را برطرف کنند.

مصونیت جان، مال و مسکن

یکی از اصول مهم دیگر، مصونیت جان، مال و مسکن افراد بود. این اصل تصریح می‌کرد که تعرض به جان، مال، یا شرف افراد تنها بر اساس حکم و ترتیبات قانونی امکان‌ پذیر است. اما این مصونیت نیز در عمل، بسته به تفسیر قوانین و میزان استقلال قوه قضاییه، با چالش‌های جدی روبرو بود.

انجمن‌ها و اجتماعات در متمم قانون اساسی مشروطه

اصل بیست و یکم متمم قانون اساسی به حق تشکیل انجمن‌ ها و اجتماعات اشاره داشت:
“انجمن‌ها و اجتماعاتی که مولود فتنه دینی و دنیوی و مخل به نظم نباشند، در تمام مملکت آزاد هستند. اما مجتمعین نباید با خود اسلحه داشته باشند و ترتیباتی را که قانون در این خصوص مقرر می‌کند، باید مطابعت نمایند.”

این اصل، آزادی اجتماعات را به شرط رعایت نظم و عدم ایجاد فتنه تضمین می‌کرد. با این حال، عبارت‌های مبهمی مانند “مولود فتنه دینی و دنیوی” و “مخل به نظم” امکان تفسیرهای گسترده و محدودکننده‌ای را فراهم می‌کرد. به همین دلیل، این اصل در بسیاری از موارد، بهانه‌ای برای سرکوب آزادی‌های سیاسی و اجتماعی شد.

آزادی انجمن‌ها، اجتماعات و مطبوعات در قانون اساسی مشروطه

قانون اساسی مشروطیت و متمم آن تلاش داشت به حقوق ملت ایران رسمیت ببخشد، اما اجرای این حقوق با شروط متعدد و محدودیت‌های قانونی همراه بود که عملاً آزادی‌ها را در چارچوبی سخت محدود می‌کرد.

انجمن‌ها و اجتماعات

اصل بیست و یکم متمم قانون اساسی، آزادی انجمن‌ها و اجتماعات را منوط به شرایطی کرده بود:

  1. عدم ایجاد فتنه دینی
  2. عدم ایجاد فتنه دنیوی
  3. عدم اخلال در نظم عمومی
  4. عدم حمل اسلحه
  5. رعایت ترتیبات قانونی
  6. تبعیت از قوانین نظمیه (شهربانی و امنیت عمومی)

این شروط به ظاهر منطقی، در عمل ابزارهایی برای محدود کردن انجمن‌ ها و اجتماعات به‌ویژه در مواقع بحران‌ های سیاسی و اجتماعی بود. عباراتی نظیر “مخل به نظم” یا “مولود فتنه” به دلیل ابهام معنایی، امکان تفسیر گسترده و سوءاستفاده را برای دولت فراهم می‌کرد. به عبارت دیگر، اگرچه قانوناً آزادی انجمن‌ها تضمین شده بود، اما در عمل دولت‌ها می‌توانستند با استناد به همین شروط، مانع از فعالیت آزادانه آن‌ها شوند.

آزادی مطبوعات در متمم قانون اساسی مشروطه

اصل بیستم متمم قانون اساسی مشروطه به آزادی مطبوعات پرداخته و تصریح کرده بود:
“عامه مطبوعات غیر از کتب ضلال و مواد مضر به دین مبین آزاد و ممیزی در آن‌ها ممنوع است.”
اما این آزادی نیز مانند انجمن‌ها مشروط به مواردی شد:

  • مطالب نباید مخالف دین مبین اسلام باشد.
  • هرگونه محتوای مخالف قانون مطبوعات، مشمول مجازات می‌شد.

ابهام در تعریف “مواد مضر به دین” و “مخالف قانون مطبوعات” نیز راه را برای تفسیرهای محدودکننده باز گذاشته بود. همچنین، قانون مطبوعات توسط نهادهایی همچون وزارت معارف یا دیگر ارکان دولتی تدوین و اجرا می‌شد که معمولاً تابع منافع دولت بودند.

انجمن‌های ایالتی و ولایتی در متمم قانون اساسی مشروطه

اصل نودم متمم قانون اساسی به تشکیل انجمن‌های ایالتی و ولایتی اشاره داشت. این انجمن‌ها نقش مهمی در اداره محلی ایالات و ولایات داشتند. طبق این اصل:

  • اعضای انجمن‌ها مستقیماً توسط مردم انتخاب می‌شدند.
  • وظایف آن‌ها شامل نظارت بر اصلاحات محلی و تنظیم دخل‌وخرج ایالت‌ها بود.

این اصل به نوعی تأیید ساختار حکومتی ممالک محروسه در ایران پیش از جنگ جهانی اول بود. در این ساختار، ایالات و ولایات دارای خودمختاری نسبی در امور داخلی بودند.

با این حال، این خودمختاری محدود به مسائل محلی بود و سیاست خارجی و مسائل نظامی همچنان در اختیار دولت مرکزی قرار داشت. دوگانگی بین ساختار متمرکز دولت و نظام حکومتی محلی (ممالک محروسه) چالشی جدی در اجرای قانون اساسی مشروطیت ایجاد کرد.

مهمترین تعارض قانون اساسی مشروطه

در قانون اساسی مشروطیت، دو جریان متضاد به چشم می‌خورد:

  1. تلاش برای تقویت دولت مرکزی و ایجاد ساختاری قدرتمند و متمرکز.
  2. حفظ و تقویت انجمن‌های ایالتی و ولایتی به‌عنوان بخشی از نظام کهن حکمرانی ایران.

این تضاد باعث شد که از یک سو، آزادی‌هایی همچون تشکیل انجمن‌ها و اجتماعات به رسمیت شناخته شود، و از سوی دیگر، چارچوب‌های محدودکننده‌ای برای جلوگیری از قدرت‌گیری این نهادها وضع شود.

بررسی روح حاکم بر قانون اساسی مشروطه و عملکرد آن در دوران تحولات تاریخی ایران

قانون اساسی مشروطه ایران، شامل متن اصلی و متمم آن، چارچوبی دوگانه از تفکرات سیاسی را به نمایش می‌گذارد که نمایانگر تقابل بین دو دیدگاه در ایران بود. این تقابل، که از دوران ناصر الدین‌ شاه آغاز شد و تا انقلاب مشروطه و حتی جنگ جهانی اول ادامه یافت، بر روح حاکم بر قوانین این دوره تأثیر چشمگیری داشت.

دوگانگی در قانون اساسی مشروطه

قانون اساسی مشروطه در دو بخش ارائه شد:

  1. متن اولیه (۵۱ ماده‌ای): تأکید بر ساختار سیاسی و اصول کلی حاکمیت.
  2. متمم قانون اساسی (۱۰۷ ماده‌ای): جزئیات حقوق ملت و وظایف حکومت.

این دو بخش نمایانگر دو جریان فکری بودند:

  • تفکر لیبرال و آزادی‌خواهی: خواستار تأکید بر حقوق ملت، آزادی بیان، و نهادهای مدنی.
  • تفکر اقتدارگرای دولتی: تأکید بر قدرت مرکزی و کنترل بر نهادهای مدنی و سیاسی.

این دوگانگی به‌وضوح در تضاد میان اصول آزادی و محدودیت‌های عملی مشاهده می‌شود؛ اصولی که به‌ظاهر حقوقی همچون آزادی بیان، اجتماعات، و مطبوعات را تضمین می‌کردند، اما با شروط و تفاسیر مختلف بی‌اثر می‌شدند.

اجرای ناقص قانون اساسی مشروطه و نقض آن

از همان ابتدا، اجرای قانون اساسی با موانع مواجه شد. برخی از موارد مهم عبارتند از:

  1. تشکیل مجلس سنا:
    1. متن اصلی قانون اساسی (اصل هفتم) تأکید داشت که مجلس سنا به‌سرعت تشکیل شود.
    1. اما این اصل به دلایل سیاسی و عدم توافق میان دولت و مجلس به اجرا درنیامد.
  2. اصل دوم متمم قانون اساسی (تشکیل شورای فقها):
    1. این اصل بر نظارت فقها بر قوانین تأکید داشت، اما هرگز عملیاتی نشد.
  3. انجمن‌های ایالتی و ولایتی:
    1. این انجمن‌ها که باید طبق قانون به‌صورت مستقل عمل می‌کردند، به مرور زمان توسط دولت محدود شده و از ماهیت اصلی خود دور شدند.
  4. نقض اصول مربوط به حقوق سلطنت:
    1. به‌عنوان مثال، اصل سی و هفتم متمم قانون اساسی که تأکید داشت ولیعهد باید از مادری ایرانی‌الاصل باشد، در سال ۱۳۱۷ برای تطبیق با ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه مصری تفسیر و تغییر یافت.

روح حاکم بر قانون و آزادی‌های مشروطه

درک این نکته که “روح حاکم” بر قانون مهم‌تر از متن صِرف آن است، در تحلیل قانون اساسی مشروطه حیاتی است.

  • آزادی‌های مطرح‌شده در قانون، تحت سیطره قوانین مملکتی محدود می‌شد.
  • روح حاکم بر قوانین مشروطه، به‌ویژه پس از جنگ جهانی اول، به سمت تقویت دولت مرکزی و اقتدارگرایی متمایل شد.
  • این امر نشان‌دهنده تغییر تدریجی از ساختار مشروطه به سمت حکومت متمرکز بود که از دهه ۱۳۰۰ شمسی به‌وضوح دیده شد.

تحولات پس از انقلاب مشروطه و تاثیر آن بر اجرای قانون اساسی مشروطه

  1. بی‌اعتنایی به قانون:
    1. دو ماه پس از تصویب قانون اساسی، نقض مواد آن آغاز شد.
    1. در دوره جنگ جهانی اول، ایران درگیر بحران‌های داخلی و خارجی بود که اجرای قانون اساسی را تقریباً غیرممکن کرد.
  2. تغییرات در قانون اساسی:
    1. برخی تغییرات با تفاسیر جدید توسط مجالس شورا و سنا اعمال شد.
    1. اما بسیاری از اصول اساساً نادیده گرفته شدند.
  3. اقتدارگرایی دولتی:
    1. دولت مرکزی به‌تدریج قوانین را به نفع تمرکز قدرت تغییر داد.
    1. این روند تا دوران پهلوی و بعدها نیز ادامه یافت.

تغییرات و تفسیرهای قانون اساسی مشروطه

در این متن به تغییرات و تفاسیر مختلفی که در طول تاریخ ایران بر اساس قانون اساسی مشروطه ایجاد شده است، اشاره می‌شود. پس از تصویب این قانون، مشکلات و چالش‌های متعددی در خصوص اجرای آن به وجود آمد. به طور خاص، برخی اصول این قانون به دلایل سیاسی و منافع گروه‌های مختلف دستخوش تغییر و تفسیر شدند.

در ابتدا، بسیاری از اصول قانون اساسی به طور کامل اجرایی نشدند و به تدریج تفسیرهای مختلفی برای تطبیق با شرایط سیاسی و اجتماعی کشور انجام شد. به عنوان نمونه، اصل‌هایی که به استقلال قوه قضائیه و عدم تغییر محل ماموریت قضات اشاره داشتند، در عمل دستخوش تغییراتی شدند تا به منافع حکومت وقت پاسخ دهند. همچنین در خصوص انتخاب ولیعهد و تغییر اصول سلطنت، از تغییرات و تفاسیر جدیدی استفاده شد.

در مجموع، در طول زمان، با توجه به تغییرات و تفسیرهای مختلف در زمینه‌های گوناگون، از جمله تشکیل مجلس سنا و مجلس شورای ملی، قانون اساسی مشروطه به ابزاری انعطاف‌پذیر برای توجیه سیاست‌های حکومتی تبدیل شد. این تغییرات نشان‌دهنده پیچیدگی‌ها و چالش‌های

تحلیل تغییرات قانون اساسی مشروطه و تاثیرات آن

در خصوص حق رأی اهالی تهران، باید ذکر کرد که به مرور زمان، سهم رأی ساکنین تهران به شدت کاهش یافت. این امر به دلیل حجم عظیم مهاجرت‌هایی بود که از شهرستان‌ها به تهران صورت می‌گرفت. این پدیده به تدریج باعث شد که فاصله میان سهم رأی مردم تهران و سایر شهرستان‌ها افزایش یابد؛ به گونه‌ای که چند دهه بعد، نسبت حق رأی تهران به شهرستان‌های درجه سه تقریباً یک به سه یا یک به چهار می‌شد. در واقع، فردی که در شهرستان‌ها حق رأی داشت، سهمی معادل یک چهارم رأی فردی که در تهران رأی می‌داد، داشت. این تغییرات در سال ۱۳۳۶ صورت گرفت و تأثیرات زیادی به همراه داشت.

در سال ۱۳۴۶، در جلسه مجلس موسسان، تغییرات قابل توجهی رخ داد. در این دوره، بحث نیابت سلطنت و تعیین ولیعهد مورد توجه قرار گرفت. از آنجا که ولیعهد در آن زمان خردسال بود، قانون اساسی به صراحت اعلام کرد که در صورت نبود شاه، نیابت سلطنت به شهبانو فرح پهلوی ، یعنی مادر ولیعهد، واگذار خواهد شد. این تصمیم به نوعی اولین حضور یک زن در رأس حقوق سلطنتی ایران بود؛ موضوعی که پیش از آن به هیچ وجه در چارچوب‌های قانونی امکان‌پذیر نبود.

در کنار این تغییرات، در سال‌های بعد، به ویژه در دهه ۱۳۳۰، دولت و حکومت ایران تلاش کردند تا با تشکیل مجلس موسسان و تغییرات قانونی دیگر، تأثیر زیادی بر روند اجرایی قانون اساسی مشروطه بگذارند. این مصوبات، به جز در سال ۱۳۰۴ که به تغییر سلطنت پرداخته شده بود، در سایر موارد به تدریج اجرایی شدند. مهم‌تر از همه، دولت‌ها و حکمرانان از تفسیرهای مختلفی برای قانون اساسی استفاده می‌کردند که این تفسیرها، اغلب بر اساس منافع اقتصادی و سیاسی زمان خود شکل می‌گرفت. از این رو، هر زمان که دولت و حکومت ضعیف می‌شدند، این امکان فراهم می‌شد که مردم برای احقاق حقوق خود وارد عرصه شوند.

مهم است که به یاد داشته باشیم که قانون اساسی مشروطه در شرایطی نوشته شد که ایران در وضعیت تزلزل حکومتی قرار داشت. بعد از جنگ جهانی اول، ساختار حکمرانی ایران کاملاً دگرگون شد و قانون اساسی مشروطه در این شرایط از منظر تاریخی و سیاسی نوشته شد. در این زمان، بسیاری از بخش‌های قانون اساسی مشروطه و متمم قانون اساسی مشروطه به دلایل مختلف از جمله ضعف دولت‌ها به حالت تعلیق درآمد یا به شکل‌های مختلف تغییر یافت.

در این میان، بسیاری از مسائل حقوقی و اجتماعی که در قانون اساسی مشروطه پیش‌بینی شده بود، به دلیل نبودن اراده‌های کافی برای اجرایی شدن، عملاً نادیده گرفته شد. در دهه‌های بعد، به ویژه در دهه ۱۳۲۰ که دولت و حکومت در ایران ضعیف شدند، شاهد فعالیت‌های بیشتری از سوی احزاب و مطبوعات آزاد بودیم که بر اساس اصول قانون اساسی در پی بهبود وضعیت سیاسی کشور بودند.

قانون اساسی مشروطه، باوجود تمام کاستی‌ها و تعارضاتی که در آن وجود داشت، یک سند بسیار مهم بود که در صورت اجرای کامل آن، می‌توانست تحولات زیادی در ایران ایجاد کند. اگر شاه، دولت و نمایندگان مجلس و همچنین جریانات فکری مختلف به روح قانون اساسی و اصول آن پایبند می‌ماندند، تحولات مثبت بسیاری در تاریخ معاصر ایران رخ می‌داد.

قانون اساسی مشروطه به عنوان نخستین تجربه قانون‌ نویسی در سطح ایران، به دلیل شرایط خاصی که در آن نوشته شد، نیاز به مراقبت و اجرا داشت. متأسفانه، این نیاز به محافظت و اجرای صحیح برآورده نشد و به دلایل مختلف، دولت و حکومت‌ها نتوانستند آن را به طور کامل به مرحله اجرا درآورند. در نهایت، باید اذعان کرد که جریانات فکری و سیاسی مختلف که این نوع قانون‌ گذاری را نمی‌پذیرفتند، نیز به نوعی در ناکامی اجرای کامل قانون اساسی مشروطه سهیم بودند.

در نهایت، قانون اساسی مشروطه به عنوان یک سند تاریخی، در صورت اجرای کامل، می‌توانست مسیر تحولات سیاسی و اجتماعی ایران را به گونه‌ای دیگر رقم بزند و از این منظر اهمیت فراوانی دارد. برای مطالعه بیشتر، اسناد و مدارک مختلفی از جمله متن قانون اساسی و متمم آن، همچنین مقالات و منابع دیگر در فضای مجازی و سایت‌ سند ایران وجود دارد که می‌تواند به تحلیل و بررسی این موضوع کمک کند.

برای دسترسی به اسناد دقیق و مطالعه تاریخ معاصر ایران، به وب‌سایت سند ایران به آدرس sanadiran.com مراجعه کنید. همچنین برای اطلاع از فعالیت‌ها، دیدگاه‌ها و آخرین پژوهش‌های اینجانب می‌توانید به کانال تلگرام به آدرس kouhestaninejad@ سر بزنید.

دسته بندی:

پادکست ها

برچسب ها:

اشتراک گذاری:

آنچه در این مقاله میخوانید:

عضویت در خبرنامه شاپکس

[contact-form-7 id="c5eac1c" title="فرم تماس 1"]

   دیدگاه مشتریان

  1. مرجان فکوری گفت:
    ۱۴۰۳/۱۰/۰۸ در 08:48

    استاد گرامی بسیار جامع و کامل توضیح دادید به جرئت می توان گفت تنها کسی که در تاریخ معاصر ایران اینقدر مسلط هستند شما هستید

    پاسخ

دیدگاهشما لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

   منتخب سردبیر

جدید ترین مطالب
ویدئو
پادکست
برندسازی
هوش تجاری
ملی شدن نفت یا دولتی شدن نفت؟
یاداشت ها
ملی شدن نفت یا دولتی شدن نفت؟

پس از گذشت ۸۴ سال، نفت دولتی شد یا ملی (مردمی یا ملتی)؟ آنچه…

مدیر سایت
مدیر سایت

زمان مطالعه 3 دقیقه

معرفی کتاب چالش‌ها و تعاملات ایران و عراق در نیمه نخست سده بیستم
آثار مکتوب, کتاب ها
معرفی کتاب چالش‌ها و تعاملات ایران و عراق در نیمه نخست سده بیستم

نویسنده: مسعود کوهستانی‌نژادناشر: مرکز اسناد و خدمات پژوهشی تهران – تابستان ۱۳۸۴ در بخش…

مدیر سایت
مدیر سایت

زمان مطالعه 2 دقیقه

معرفی کتاب تاریخ ایران
آثار مکتوب, کتاب ها
معرفی کتاب تاریخ ایران

کتاب تاریخ ایران یکی از آثار مکتوب من در بخش کتاب ها است که…

مدیر سایت
مدیر سایت

زمان مطالعه 3 دقیقه

تاریخ روابط ایران و آمریکا | بررسی روابط تجاری ایران و آمریکا در سال 1929
مقالات, آثار مکتوب
تاریخ روابط ایران و آمریکا | بررسی روابط تجاری ایران و آمریکا در سال 1929

در این بخش از مقالات، روابط ایران و آمریکا در سال ۱۹۲۹ را بررسی…

مدیر سایت
مدیر سایت

زمان مطالعه 17 دقیقه

سید ضیاء الدین طباطبائی و تحلیل رمان «پرت سعید» | سید رمانتیک
مقالات, آثار مکتوب
سید ضیاء الدین طباطبائی و تحلیل رمان «پرت سعید» | سید رمانتیک

این مقاله با عنوان “سید رمانتیک” به قلم اینجانب، مسعود کوهستانی‌نژاد، به بررسی رمانی…

مدیر سایت
مدیر سایت

زمان مطالعه 11 دقیقه

فمینیسم ایرانی از منظر تاج السلطنه
مقالات, آثار مکتوب
فمینیسم ایرانی از منظر تاج السلطنه

این مقاله یکی از مقالاتی است که در یکی از مجلات به چاپ رسیده…

مدیر سایت
مدیر سایت

زمان مطالعه 24 دقیقه

نشریات قدیمی | اقیانوسی از اطلاعات برای تاریخ‌ نگاری
آثار مکتوب, مصاحبه ها
نشریات قدیمی | اقیانوسی از اطلاعات برای تاریخ‌ نگاری

نخستین مصاحبه یا نشست تخصصی بخش نشریات کتابخانه مجلس «اهمیت جراید و نشریات قدیمی…

مدیر سایت
مدیر سایت

زمان مطالعه یک دقیقه

حقابه هیرمند، از معضلی محلی تا انبار باروت
یاداشت ها
حقابه هیرمند، از معضلی محلی تا انبار باروت

بار دیگر همچون دفعات گذشته، موضوع «حقآبه ایران از رودخانه هیرمند» به مشکلی بزرگ…

مدیر سایت
مدیر سایت

زمان مطالعه 3 دقیقه

مسعود کوهستانی نژاد

وبسایت شخصی و آموزشی

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به مسعود کوهستانی‌ نژاد است. استفاده از محتوای سایت تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.
درباره من
تماس با من

دوره های آموزشی

  • دوره منبع شناسی
  • دوره سند شناسی
  • دوره روش تحقیق

ویدیو

  • ویدئو های کانال یوتیوب
  • ویدئو مصاحبه ها
  • ویدئو های شخصی

فروشگاه

  • کتاب ها
  • فایل ها صوتی
  • فایل های متنی
  • تصاویر

عضویت در خبرنامه

[mc4wp_form id=2994]

1000

kouhestaninejad@

500

masoud kouhestaninejad

400

sanadiran1

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به مسعود کوهستانی نژاد می باشد.